fbpx

Téli mesék a Mátrában: Egy nap Mátrakeresztesen és környékén

mátrakeresztes téli program

A hideg idő semmi esetre se akadályozzon meg minket, fedezzük fel a téli csodavilágot a Mátrában! Legyen a cél ezúttal Mátrakeresztes, a bájos falu, ahol a fakanálkészítés mesterségének hagyománya él, és ahol egy különleges túra vár ránk.

Az itt megbúvó Alsó- és Felső-vízesések, a Vidróczki-barlang és a Sziklakapu mind olyan élményeket ígérnek, melyekben a hó és a jég varázsa találkozik a Mátra szépségével.

A téli, könnyű túra jól fog esni, felfrissít és kizökkent minket a hétköznapok egyhangúságából. Mindenképpen réteges ruházatban, sapkában, kesztyűben és vízálló túrabakancsban induljunk el otthonról!

A csapadéktól, és az időjárástól függ, hogy milyen látvány tárul majd elénk, de mindenképpen gyönyörű környezetben barangolunk majd az erdőben. A fázós kezekért, didergésért a jeges vízesések látványa kárpótol majd minket.

Mátrakeresztes a Mátra lábánál megbújó hangulatos település

Hazánk egyik legszebb fekvésű faluja. A falu apraja és nagyja már évszázadok óta kézművességgel kereste kenyerét. A fakanálkészítésről vált híressé Mátrakeresztes, hiszen az egész országot a kis falu látta el a fából készült termékeivel.

Az 1940-es évek táján kezdtek a fa faragásába, és pl. puha hársfából faragtak evőkanalakat, megteremtve ezáltal a család mindennapi megélhetését. A fakanál kézzel készítésének folyamata nem veszett el, különböző hagyományőrzések, kiállítások útján tartják fent a jövő nemzedékei és a faluba látogatók számára.

A Mátrakeresztesi Fakanál Múzeum és Tájház is ismerteti az országos hírű mátrakeresztesi fakanál készítését, a ház egykori lakója mutatja be a tárgyakat, eszközöket, régi bútorokat.  A termékekeket a mai napig gyártják, viszont már nem kézzel, hanem gépekkel készülnek a fakanalak. A múzeum télen zárva tart, egyébként pénteken és szombaton látogatható.

A Fakanalas Csárda mellett tudunk parkolni és innen csak egy rövid túrára kell vállalkozni, hogy láthassuk az Alsó-vízesést. Az étterem mögötti piros kereszt jelzésen haladva, néhány lépés után vadregényes táj tárul elénk. Az út csúszós lehet, ám a hóval borított fák látványa és a zárt völgy különleges hangulatot kölcsönöz az erdőnek.

Az Alsó-vízesés télen igazi csoda

gyerekekkel a mátrakeresztesi alsó vízesésnél

Míg nyáron akár ki is száradhat, vagy csak csordogál a nagyjából 2 méter magasból érkező patakvíz, a hideg évszakban csodálatos természeti jelenség. Ilyenkor a vízfüggöny helyett jégbe zárt vízesést, a sötét andezitsziklákról lógó jégfüzéreket láthatunk.

Elképesztően gyönyörű, ahogy a nap sugarai játékosan megcsillannak a jégcsapokon és a hófedte környezetben. A sziklaperemhez közel, a jeges vízesés mögé húzódva remek fotókat készíthetünk a jég különleges alakzatairól.

Miután közelről megszemléltük a jégcsapokat, nézzünk fel. Szemben állva a megfagyott Alsó-vízeséssel, jobbra látható a fölénk tornyosuló sziklafal oldalában a Vidróczki-barlang.

Vidróczki Márton betyárról, a Mátra leghíresebb alakjáról kapta a nevét. A mátrai betyár itt húzta meg magát, amikor a pandúrok elől az erdőben bujdosott. Ha szeretnénk, kipróbálhatjuk, milyen érzés lehetett elbújni a sziklafülkében, ahol felegyenesedni alig lehet, de a rejtőzködésen túl jó alvómenedéket is biztosított.

Pár száz méterre található a Felső-vízesés

A piros háromszög jelzést és a kanyargós patakmedret követve, érjük el a vízesést rejtő hatalmas sziklaformációt. A mohával és borostyánnal borított szürke kőfalakat télen káprázatos jégzuhatag és jégcsapsor dekorálja. A Mátra csodája ez a két kis vízesés, melyek látványa télen valóban lenyűgöző.

A Felső-vízesés fölött magasodó Lyukas-kő, vagyis a Sziklakapu, egyedülálló sziklaboltívet alkot az erózió művészetének köszönhetően.

A kirándulás utolsó szakaszában, a visszhangos völgyben sétálva, a kristálytiszta levegő és a hófedte táj teljes harmóniájában részesülünk. Álljunk meg egy-egy percre és élvezzük a csendet! A közel négy kilométeres körút után visszatérhetünk Mátrakeresztesre, vagy folytathatjuk utunkat tovább a hegyek között.

A Mátrakeresztes környéki téli túra igazi ajándék mindazoknak, akik szeretik a természet csodáit, és szívesen fedezik fel a hó és jég által varázslatosan átalakított tájakat. Ne hagyjuk ki ezt az alkalmat, és fedezzük fel a Mátra téli szépségeit egy felejthetetlen nap során!

Ha bevezetőnek, levezetésképpen, vagy pusztán csak egy könnyű, játékos túrára, sétára vágynánk, kipróbálhatjuk a nyomozós túrát! Lehetőségünk lesz megismerni a kedves település utcáit és havas-jeges élményeken túl egy nagyszerű kalanddal gazdagodhatunk.

A nyomozás segít a jelenben maradni és élvezni az együtt töltött időt, miközben a mátrai manók története mosolyt csal az arcunkra. Sőt, egy igazi manóval is találkozunk majd a kellemes séta során.

Ha szeretnéd kipróbálni a nyomozós túrát ebben a varázslatos kis faluban, akkor kattints a gombra és olvasd el a részleteket.

Visszajelzés a nyomozós túra teljesítőktől

Anita Kocsis
2024-05-07
Sziasztok!Nagyon jól éreztük magunkat!És a gyerekek is nagyon élvezték!Szerintünk szuperül össze szedett kis túra!Köszönjük az élményt!
Beáta Benkőné Varga
2024-05-06
Nagyon jó kis szabadtéri program, 7 éves kislányom nagyon nagyon élvezte.
Liza Nagy
2024-05-05
A váci nyomozást választottuk, egyrészt mert közel van hozzánk, másrészt mert szeretjük a várost, és nem akartunk Budapestre menni a hétvégi tömegben. De ezzel elszámoltuk sajnos magunkat a játékot illetően, mivel jól ismerjük Vácot, ezért úgy éreztük, inkább olyanoknak ad többet ez a játék, akik nem, vagy csak kevésbé ismerik a várost. Csináltunk már hasonló játékot, amiben csak logikai feladatok voltak, és jól megtornáztatták az agyunkat, ami erről a játékról semmilyen tekintetben nem mondható el. Nagyon sajnálom, hogy ilyet kell leírnom, de sajnos untuk a feladatokat, és nem csak azért, mert az összes ugyanazon alapult. Tartva attól, hogy a többi játék is ilyen lesz, bár tudni nem tudom, de nem fogunk befizetni több ilyen "nyomozós" túrára. Azért adunk 4 csillagot, mert mindettől függetlenül nagyra értékeljük a szervezők munkáját és szándékát, hogy bemutassák ezt a szép, és jelentős múlttal rendelkező várost, és mert a küldött anyag is látványos, informatív és felhasználó barát.
Réka Szilágyi
2024-05-04
Esztergomi túrát teljesítettük 3 gyerekkel. Nagyon jó volt és sok új helyet fedezhettünk fel útunk során. Leírás és a térkép is szuper.
Lászlóné Nagy
Mátraszentimrei nyomozós túrán vettünk részt a családdal. Nagyon tetszett, ezért biztos, hogy másik túrára is fogunk menni. 😁🥾
Annamaria Bancsik
2024-05-04
Kedves Ági és Robi. A nyomozás túra ajándékba vettem egy kislánynak aki szeret kirándulni .Mi februárba kaptunk ajándékba egy ilyen túra és nagyon jó szórakoztató volt,A gyerek nagyon élvezte ez egy nagyon jó lehetőség az egész családnak Köszönjük szépen.
Tímea Szabó
2024-05-03
Egri nyomozós túra. Kiváló 1,5 órás program, szórakoztató és egyben izgalmas is! Ajánlom mindenkinek!
Anikó Szőcze
2024-05-01
A váci túrát teljesítettük, május elsején. Nagyon szuper volt, mert olyan helyekre jutottunk el, ahova nem biztos, hogy magunktól eltaláltunk volna. A túrán megnéztük a Sajdik kiállítást is, ami nagyon tetszett. Szép idő van, és ez kisváros csodálatos, főleg az a rész ahova elkalauzoltatok. Most itt ülünk a váci UMAMI étteremben, és megfejtettük a rejtvényt . Köszönjük szépen az élményt!